22 فبراير 2010

بطل الفيلم ............!!!!


زمااااااااااااان ... كان فيه فيلم الماني اشترك في مهرجان القاهره السينمائي في المسابقه الرسميه !!! كان الفيلم بيتكلم الماني ومترجم بالانجليزي ، وده كان سهل لي اكتر من الافلام الناطقه بالانجليزيه لان الكلام بيبقي بسرعه فمابفهمش حاجه ، المهم ، دخلت الفيلم .... كانت ايه حكايته !!!

فريق فني بيصور فيلم ، بطله طفل من اطفال الشوارع ، المخرج قرر يبقي فيلمه واقعي جداجدا ، فقرر يجيب طفل من اطفال الشوارع ويعمله بطل الفيلم ، وفعلا ، جابوا طفل من اطفال الشوارع ، حوالي عشر سنين ، طفل متشرد بلا اسره ، جابوه ، واختبروه ، وانت البطل ياعم ، انت بطل الفيلم ، الواد طبعا مصدقش ، هاابقي بطل الفيلم ازاي ، ده انا معرفش تمثيل ، حنعلمك ، ويالا ، علموه ، وتقول وتعيد ، وبقي بطل الفيلم ، قاعد مع الممثلين ، يضحك مع الممثلات ، وكلهم شايلينه علي الحجر وهاتك يادلع ، انت بطل الفيلم ، والصحافه تصوره لانه بطل الفيلم ، ويعملوا معاه احاديث يتكلم فيها كلام عبيط لكن ينبهروا بيه ، لانه بطل الفيلم ، وهدوم جديده لبطل الفيلم ، واكل سخن لبطل الفيلم ، والواد صدق انه بطل الفيلم ، وحب الاضواء اللي اتسلطت عليه ، وحس انه نجم !!! مش نجم في الفيلم ، لا نجم عموما !!!
وعاش الواد ايام التصوير حلم جميل ، بطل ونجم وهدوم جديد واحترام ومحبه واعجاب ، وممكن صوره يابطل الفيلم ، وممكن نعمل معاك حديث صحفي يابطل الفيلم و................. خلصت ايام التصوير !!!

صحي الواد من نومه ، راح مكان التصوير ، لاقهم بيلموا العده والكاميرات ، خير ، ولا حاجه الفيلم خلص ، ايوه يعني وبعدين ، ولا قبلين ، طيب رايحين فين ، ماشيين مروحين ، طب وانا ، انت مالك يابابا ، انا عمل ايه ، في ايه ، انت مروحين وانا اعمل ايه ؟؟ انت كمان تروح ؟؟ اروح فين ؟؟؟ واحنا مالنا هو احنا من بقيه اهلك ، طيب ده انا بطل الفيلم ، ماشي بس الفيلم خلص ، ترجع حياتك بقي ، ارجع ايه متشرد ، الله يابني واحنا مالنا ، باي باي يابطل الفيلم !!!


وموسيقي تصويريه مرعبه ، ويادي المصيبه ، الواد كان ياحرام خلاص اتعود علي العز واكل الوز ، اتعود علي التصوير والاضواء والنجوميه ، اتعود انه محط الانظار ومحل الاهتمام ، وفجأ لقي روحه من الشارع والتشرد للشارع والتشرد نعود !!!
طيب رجع يتشرد معرفش ، معرفش ي رجع زي زمان ، ومالوش حاجه تانيه يعملها ، رجع يدور عليهم ، الحقيقه مش فاكره لقاهم ولا لا ، مش فاكره ، غالبا لاقهم او قابلهم ، غالبا كده ، او جايز دي اضافات دراميه من عندي ، المهم لما لاقاهم او قابلهم ، عاملوه بجفاء ، ماخلاص يابابا ، خالتي وخالتك واتفرقوا الخالات ، يالا يابابا من هنا لنجيب لك العسكري ، مش العسكري بالضبط ، لكن يعني هشوه ، يالا هش يابابا ، هش من هنا ..........
الواد المتشرد اللي كان متشرد مابقاش متشرد ومابقاش يعرف يتشرد ، وهو نفسه الواد اللي كان بطل الفيلم مابقاش بطل الفيلم
!!! يانهار اسود ، الواد ضاع ، ضاع جدا خااااااالص !!! الواد نفسن جدا ، نفسن فوق ماكان منفسن ، باظ يعني بالاختصار !!! حس انهم استخدموه وكذبوا عليه وطلعوه لفوق وبعدين رموه لتحت ، خدعوه ، قالوا لك انك لك قيمه كبيره قوي قوي ، وبعدين قالوا له يالا ياواد من هنا انت مالكش قيمه خالص !!! الواد نفسن وباظ !!!!

المصيبه بقي ، في اصحابه اولاد الشوارع واولاد الكلب ، اصحابه ، اللي كانوا تصورا ان الواد حيبقي بطل الفيلم وصوره بقت في الجرايد وبيتكلم في التلفزيون ، تصوروا ان الواد ده حيحل مشاكلهم كلها ، ماهو له قيمه كبيره واي كلمه بيقولها الناس بتصقف وتنبهر ، اصحابه دول لما لقوا الفيلم خلص وانه مابقاش بطل الفيلم وانه لاغير في حياتهم ولاحل مشاكلهم ولا نيله !!! العيال دول فقدوا الامل في التغيير ، ويأسوا من اي حاجه ممكن تحصل ، واستسلموا بقي للفتوه البلطجي اللي كان مسيطر عليهم ، ماهم ماعندهمش حاجه يعملوها ، ادي بطل الفيلم طلع مش بطل فيلم ولا حاجه وطلع قليل الحيله وطلع ان المخرج استغله وفي الاخر رماه ، وهما كان حاطين عليه امال كبيره وامالهم ضاعت في الهوا ......... ياحرام بطل الفيلم مابقاش بطل اي حاجه لا الفيلم ولا غيره !!! والعيال اصحابه يأسوا وفقدوا الامل في التغيير سواء عن طريق بطل الفيلم او اي بطل تاني !!! والمخرج صور فيلمه وانبسط !!!

وانتهي الفيلم الالماني ......... بان الواد بطل الفيلم المنفسن جداجدا ، اخذ مسمار ومشي يحك في العربيات يعورها ، مغلول متغاظ لانه اتلعب بيه ، ورجع تاني من مكان ماجه !!!! والعيال اصحابه ، احنا بصراحه في الفيلم ماشوفناش حصل لهم ايه ، لكن الاضافات الدراميه بتاعتي ، حتخليهم يقعدوا تحت اوسخ كوبري يعيطوا لانهم فقدوا الامل والحلم في التغيير ، والبلطجي الفتوه ، برضه انا مش فاكره كان في الفيلم الالماني ولا لا ، لكن اضافاتي الدراميه حتخليه موجود ، ويمشي في الشوارع يصرخ ، ماقلت مالكوش غيري ، واللي مش حيسمع كلامي بعد كده هو حر ، حاخليه ، انا برضه يقتبس من مسرحيه فواد المهندس جملته الشهيره ، انا مين ياد ، انا ميمو ياواد !!!!!!!!!!!!!


الفيلم الالماني خلص ..... وبالمناسبه خد الجايزه الاولي لمهرجان القاهره السينمائي في السنه دي !!!!
الفيلم المصري بقي مش عارفه حيخلص ازاي ، وياتري حياخد اي جايزه ولا حيتضرب بالبيض والطماطم وفرد الشباشب الشمال !!!
وانا مين ياد ؟؟؟؟؟؟؟ انا بطل الفيلم .......

انا مين ياد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا ميمو ياواد !!!

واحنا مين ياد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انتم الموكوسين اللي صدقتوا ان بطل الفيلم حيغير حياتكم ويحقق احلامكم !!!!

تصفيق حااااااااااااااااااد لميموا !!!!!!!!!

" اوعي تفتكروا اني باتكلم في السياسه ولا حاجه بعد الشر ، انا باتكلم عن ميموا " !!!!!!!!!!

ليست هناك تعليقات: