25 فبراير 2010

زحلقيني يالمونه زحلقيني !!!!!!!!!!!!!


والله العظيم انا شكلي مجنونه !!! وده عادي جدا !!!

ياما ناس مجنونه ماشيه وسط الناس العاقله باعتبارها عاقله لكن هي مجنونه المصيبه ان غالبا كل الناس مجنونه لكن ماشيه وسط الناس اللي هي متهيأل لها انها عاقله لكن في الحقيقه كلهم او كلنا مجانين عادي برضه حد لينا حاجه عندنا ، نتجنن ، نعقل ، براحتنا ، كل واحد ينام علي الجنب او الكنبه اللي تريحه عادي جدا!!!

ليه مجنونه ....
لاني مفروض ابقي ست عاقله وكمل وبافهم واعرف افكر ، لكن المصيبه ان فيه عفريت راكب راسي ، بيخلي تفكيري عوج ، هههههههه ، ايوه عوج ، بالمقارنه بالناس اللي مفروض تفكيرها عدل!!!
وساعات ااقول لروحي ماجايز يابت انتي اللي تفكيرك عدل وهما تفكيرهم عوج ، وقتها احسن اني مجنونه علي طول ، ليه ، لان المثل الشعبي قال ، لو جابو للمجنون ميت عقل فوق عقله ، مايعجبوش الا عقله ، وانا باتطور المثل واقول لو جابوا لصاحب التفكير العوج ميت تفكير عدل بدل تفكيره مايعجبوش الا تفكيره العوج!!!

اذن انا بافكر عوج !!! عادي خالص ، اللي بيصرف علي يقطع المصروف ، واللي يعرف ابويا يروح يقوله !!! انا حره افكر عوج براحتي ولا هو كمان التفكير العوج عليه فلوس وجمارك وضرايب مبيعات ، لا معالهوش حاجه خالص !!! ا

ذن يابشريه ، انا بافكر عوج بالمقارنه بالناس العاقله الكمل الحلوين اللي بيفكروا عدل !!!


هما حياخدوا نيشان الجمهوريه وانا حاخد كحكه حمرا من اللي كنا بناخدها في الشهادات ، بس للامانه عمري ماخدتها ، لكن كانت عاجباني الحاله ، يابخت اللي بياخدوا كحكه حمرا ويتشتموا ، دول صيع بقي وميت فل وعشره ، واحنا عيال شاطره وهبله وعبيطه ومضيعه عمرها في المذاكره ، لكن هما صيع وتمام التمام !!!

طبعا الحاله كانت عاجباني من وانا الاولي علي الفصل ، لكن مافهمتش سرها الا بعد الخمسين ، ماهو برضه بعد الخمسين ، فيه اسرار كتيره قوي بيتكشف عنها الحجاب !!!
وطبعا اللي مش راضي يقول انه وصل الخمسين وكمان عداه ، هو حر بقي ، عمر الاسرار ماتتكشف له ويفضل صغنن صغنن !!! ماعلينا !!!


انا تفكيري عوووووووووج جدا !!!

ليه بقي .... لاني مش عارفه اشوف زي الناس مابتشوف ، قلت الاول عيب نضاره ، طلع لا ابدا !!! قلت جايز حامل وعلشان كده نفسي غامه علي ومش عارفه اشوف زي مالناس شايفه ، طلع برضه ابدا ، حامل ايه بس ، ده كان زمان وجبر وابو قرش خلص !! !امال ايه القصه ، ليه مش عارفه اشوف زي الناس مابتشوف !!!

وبعد تفكير طووووووووويل وصلت اني تفكيري عوج ولان تفكيري عوج نظري بايظ ويمكن اكون حوله كمان وانا مش واخده بالي !!!!!!! وبعدين قلت حوله حوله بس اعيش ، مش مهم خالص !!!
تفكيري عوج .... ده اول عرض !!!
ومش عارفه اشوف زي الناس مابتشوف .... ده تاني عرض !!!

ليه ، كل ده ليه ااقول مسلمات ، علشان محدش يهاجمني من غير سبب ولان كمان الهجوم علي الناس اللي تفكيرها عوج من الناس اللي تفكيرها عدل بيعمل مشاكل كتيره في ضبط الزوايا !!!!

نقول مسلمات خطيره !!!!!!!!!!!

1- انا ضد الحزب الوطني ، ليه ، ده موضوع يطول شرحه ، باختصار لانه حزب منحاز للاغنياء وانا منحازه للشعب اللي هو طبعا لا اغنيا ولانيله !!! كده باختصار !!!

2 - انا نفسي اعيش ايام ديمقراطيه زي اللي بنقرا عنها في الكتب ، وانتخب السيد الرئيس ، وسلم الرئيس الجديد السلطه ، واستلم من الرئيس السابق مفاتيح الحكم ، يعني نفسي ولا فيه حاجه تكتر علي ربنا ، اشمعني انا يعني ، نفسي اشوف الرئيس بتاعتنا بيتبدل باراده الشعب وبانتخابات ، ويبقي الرئيس ده احلي من اللي قبله وده اتخن من اللي قبله ، يعني نعيش حاله ديمقراطيه ، فيها الله يمسيه بالخير فلان كان رئيس عظيم ، منه لله فلان كان رئيس ربع كم ، وكده يعني ، طبعا بما يترتب علي ده من كلام تخين في تغيير السياسات ونعيش سبع سنين عجاف وسبع سنين اخر رخاء ، نفسي !!! عادي جدا ، لكن طبعا مقدرش اعمل جميعه واقبضها الاول فاشوف رئيس جمهوريه جديد ، دي حاجات مش في ايدي ولا في الجمعيه !!!

3- انا باحب البلد دي ، يانهار اسود ، حب فظيع جدا ، يمكن مرض كمان ، والادهي انه مرض مالوش علاج ، يعني لاالغربه نافعه ولا النسيان ، باحبها ، لكن بمواصفات ، باحبها لانها مصر مش السعوديه ، لانها مصر مش افغانستان ، لانها مصر مش بوركينا فاسو ، يعني لما باتكلم عن مصر ، ليها موديل ومواصفات ، تاريخ وجغرافيا وحضاره وشعب وخفه دم ، والنبي دي نقطه مهمه جدا ، لان ساعات الناس بتنسي شكل مصر ، وتتصور انها حتخلينا افغانستان ولاباكستان ولا بلاد تركب الافيال ، وان دي البلاد الجميله العظيمه ، ولما نقول لا دي مش مصر ، يقولك يابتوع الحكومه يابتوع الحزب الوطني !!!!! لا انا شخصيا مش بتوع حد ، انا من بتوع مصر ، ومصر ليها شكل ، وبلغه الحنجوري الكبيره قوي ، مصر الدوله المدنيه العصريه الحديثه ، صاحبه التاريخ والحضاره وتعدد الاديان واحترام الاخر ، مصر الهرم والنيل وام كثوم والنقشبندي والبابا شنوده ، مصر اللي ....... ده انا اكتب ستين مليون نوت في موضوع مصر وشكل مصر ده !! !ماعلينا ، انا بحب مصر اللي هي مصر ، محدش بقي يلخبطني ويقولي تعالي اوديك لماما ويوديني في داهيه ، محدش يلخبطني ويقولي ، مصر ايه اللي انت جاي تقول عليه ، انا حاجيب شوكولاته من حته احلي من مصر وهووووووبا ، الاقيهم بيتكلموا عن مصر تانيه !!! او عن اي حته تانيه !!! كلامي واضح والله ومفهوم ، بحب مصر اللي هي مصر !!! مصر الحضاره الفرعونيه القبطيه الاسلاميه ، مصر بتاعت الدين لله والوطن للجميع ، مصر بتاعت الناس كلها زي بعض ، مش بتاعت ناس وناس !!! ماعلينا باحب مصر زي ماهي مصر وباحب شعبها ونفسي يعيش وينبسط ... باختصار من غير كلام كبير في السياسه لاننا مش ناقصين وجع ددماغ !!! متهيالي لغايه دلوقتي تفكيري مش عوج قوي !!!!

4- كنت زمان انضميت لحزب التجمع لاني اؤمن بالعداله الاجتماعيه و...... كده يعني ، دخلت وعشت تجربه وخرجت ،لكن لسه باؤمن بالعداله الاجتماعيه و....... كده يعني !!!!

5- باصنف نفسي من المعارضه !!! حلوه دي !!! اه ماهي المعارضه دي حاجه كبيره قوي ، فيها كل اطياف اللون السياسي والفكري ، كل واحد بيعارض لسبب ، اه فيه مشتركات ، زي ازمه المرور والقمامه والفساد والتوريث ، لكن فيه مليون اختلاف ، اختلاف وصل احيانا للضرب بالنار واحتلال المقرات واقباط المهجر والتنظيم العالمي لاخوان المسلمين ، ووصل احيانا لاتهامات بالحكوميه والعماله والخيانه والتفريط ، ووصل احيانا ان الناس خاصمت بعض ولسه مااتصالحتش ، وفجأ بقي عندنا احزاب كتيره كتيره ،وجرايد كتيره كتيره ، وبرامج تليفزيونيه كتيره كتيره ، وهاتك ياكلام وهاتك يامعارضه ، المصيبه بقي ، اني رغم اني معارضه ، مش كل المعارضه بتقنعني ومش كل حاجه بتتقال بانبسط منها ....
بالعكس ، بقيت احس اننا في غساله اتوماتيك ، عماله تلف تلف ، مره دور سخن مره شطف مره عصر مره دور بارد ، الناس بقي عندها شهوه الكلام وشهوه المعارضه ، معارضه من اجل المعارضه ونقد من اجل النقد ، عارض لتعيش وتتنفس ، هنا بقي ابتدي ابقي مجنونه ، مش زي الناس ، عايزه ايه ياست ، ماتسيبي الناس تعارض ، هو انا ماسكه حد ، اللي يعارض يعارض ، لكن مش عاجبني ، ليه لان مافيش حاجه ايجابيه بتتقال ، معارضه من اجل المعارضه وهدم وبس ، امسك واحده بتدافع عن الحكومه ، بريء يابيه ، انا مش بدافع عن الحكومه ولا حاجه ، انا بس بقول حنفضل نكره الناس في عيشتها لغايه امتي ، وعلشان يحصل ايه ، يمكن علشان ينتحروا فكده كل المشاكل تتحل ، لاديمقراطيه ولا معارضه ولا وجع نافوخ ، ويبقي علي راي الافلام العربي القديمه ، العمليه نجحت والشعب انتحر ، وهيه ، فرحه قويه ونصره !!!!!!!!

انا حذرتكم من الاول وقلت اني ست مجنونه ، غالبا ، او هكذا اظن ، او غالبا حيقولوا علي كده !!!!
خلاص ياماما ارحميني بقي عايزه ايه انت معارضه وضد الحزب الوطني ومع الشعب وبتحبي مصر ونفسك تعيشي ايام ديمقراطيه ورئيس جاي ورئيس رايح !!!
عامله دوشه ليه لاني مش فاهمه اي حاجه ...... خطوه للامام !!!!

الدكتور البرادعي .... شخصيه مصريه مرموقه !!!
كان بيشتغل في الطاقه النوويه الدوليه .... شخصيه مصريه مرموقه لدرجه اننا ادينا له وسام قلاده النيل !!!
يعني بنقول له كلنا متشرفين بيك يادكتور ، يارافع راسنا في المنظمات الدوليه !!!
طبعا فين ناس اشرار ، بيقولوا ، ده كان بينفذ تعليمات امريكا وكلام من ده ، لكن مالناش دعوه بالاشرار !!!!

الدكتور البرادعي شخصيه مصريه مرموقه !!!
لكن كان طول عمره من ابناءها في المهجر !!! ودي مش شتيمه ولا نقيصه ده مجرد وصف !!!
راجل سافر من زمااااااان وعاش بره مصر ، وفلح زي مامصريين كتير فلحوا لما فلسعوا !!!
زويل فلح لما فلسع ، البرادعي فلح لما فلسع ، وناس كتير قوي ، دكاتره ومهندسين ، سافروا وهما شباب ، قالك ايه القرف اللي في مصر ده ، سافروا جري ، وسابونا احنا في القرف ، وذاكروا وفلحوا وخدوا فرصهم في بلاد بتدي الناس فرصه !!!

عادي ، نماذج مصريه جميله ، ابناءنا في المهجر ، شرفونا ورفعوا راسنا !!!
طبعا فيه بعض الاشرار اللي حقدوا عليهم ، عاشوا عيشه نضيفه واكلوا اكل نضيفه وقبضوا بالعمله الصعبه واتهنوا !!!
لكن برضه مالناش دعوه بالاشرار دول ، ولا دول !!!!
ابناءنا في المهجر دول ، بيحبوا البلد طبعا !!!
وقطع لسان اللي يقول غير كده !!!
مشيوا وسابوها اه ، لكن اكيد اكيد بيحبوها !!!
هما بس ماقدروش يستحملوا القرف اللي احنا مغروسين فيه ، عادي ، كل واحد وقدرته !!!
ماعلينا .... الدكتور البرادعي ، عاش بره مصر واشتغل ونجح وشرفنا واديناه وسام قلاده النيل من الطبقه الاولي !!!


خير فيه ايه بقي ؟؟؟؟؟
طول حياته ، عمرنا ماسمعناه له صوت ولا كلمه في موضوع مصر ده !!!
لاهو راجل سياسي ، ولامهتم باللي يحصل !!!
يغلوا البنزين ، يفرضوا ضريبه مبيعات ، اضراب هنا ، اضراب هناك ، غلا ، فلس ، عداله اجتماعيه ، عباره تغرق وناس تموت ، عماره تتهد فوق سكانها ، مجلس الشوري يتحرق ، الناموس ياكلنا ، عشوائيات ، ناس تحت خط الفقر ، تحت عايشه في مارينا ، ناس عايشه في الدويقه ، ديمقراطيه ، حريه ، اشتراكيه ، مهلبيه ، نخرج من كاس العالم ، ناخد كاس افريقيا ، اي حاجه ، الراجل الحقيقه عمره مااتكلم ، ولانطق ، ولا قال الحاجات دي تهمني خااااااااااااااالص !!! واحنا مش زعلانين خالص برضه ، مش زعلانين نهائي ، راجل من ابناءنا في المهجر ، مشرفنا في المنظمات الدوليه ، عادي جدا ، مايكونش فاضي للبلاوي دي ، امال يعني هو سافر ليه ، مش علشان مش ناقص بلاوي ، ولا يعني حيسافر ويعيش بره والبلاوي وراه وراه ، ايه الظلم ده !!!!
وطبعا جايز يكون مهتم زي كل مواطن شايف ان السياسه مع فنجان القهوه والجرايد وبس ، بعد كده تعطل عن المستقبل المهني وتعرض للخطر ، برضه جايز ،وده برضه مش شتيمه ولا نقيصه ، ده مجرد تصور !!!!

خلاص ............ فيه ايه بقي !!!!!!!!!
مش عارفه ليه افتكرت اللواء محمد نجيب!!!
الحقيقه عارفه وباستهبل ، فيه ايه ، انا حره استهبل ، حره افكر عوج وحره استهبل!!
مدونتي بقي وانا حره فيها !!!!
حاستهبل جامد جدا واسال السؤال ببراءه منقطعه النظير.... مش عارفه ليه افتكرت اللواء محمد نجيب!!!!!!!!!!!
حد يعرف اللواء محمد نجيب !!!
ده كان بابا نجيب قبل مابابا جمال يجيجي !!!
قصدي طبعا بابا جمال عبد الناصر ، لان بابا جمال مبارك لسه ماجاش ولانه الحقيقه صعب علي الاقل بالنسبه لست زيي خلاص حاتتم 51 يكون بابا !!!

ماعلينا !!!

اللواء محمد نجيب ، كان بابا نجيب من يوليو 1952 لغايه مارس 1954 !!!
سنتين الا حبه ، كان فيهم بابا ، وقائد الحركه المباركه ، وصوره في كل حته ، وانت الامل والمني ، انت الامل والهنا !!
!
وبعدين ، فجأ بابا نجيب مابقاش بابا !!!
وانت صدقت ياروح خالتك ، انت كنت لابس مزيكا وخلاص الحفله خلصت !!!!
انزل ياعم ، لا انا مش نازل ، انا بابا نجيب ، بابا مين ياعم انزل ، وهوب اتحددت اقامته وباي باي ، واسمه اتمسح من كتب التاريخ والجغرافيا ..........
( هل معني كده اني شايفه الضباط الاحرار اشرار في اللي عملوه مع بابا نجيب ، الحقيقه انا مش شايفه حاجه ، اشرار مااشرارش ، مش ده موضوعي ، لكن هو ده اللي حصل ) !!!
بابا نجيب ، كان لواء ، وكان فيه شويه ضباط صغننين ، عايزين يعملوا ثوره ، ومش مهم رايي في الثوره ، ولو اني يعني كنت باحب الثوره ، وباحب حفلات عيد الثوره واغنيه صوره صوره صوره ، ماعلينا ، بابا نجيب كان لواء كباره ، واللي عايزين يعملوا الثوره شوبه شباب ، لو طلعوا علي الشعب وقالوا ، بخ ثوره ، كانت الناس اتخضت ، هي الثوره حيعملها فريق الاشبال ، تحت 18 سنه ، امال فين الفريق الاول ، بابا نجيب بقي ، لما طلع في الصوره ، كان ممثل الفريق الاول ، لا كان هو الفريق الاول كله ، الناس قالت بس دي الثوره عملها راجل كباره لواء ، وماادراك ومااللواء !!! ( تفتكروا ارض اللوا اتسمت علي اسمه وتيمنا به - مش عارفه بس هي مساله عايزه بحث رهيب )

ماعلينا ..... بابا نجيب كان قائد الحركه ، قائد الثوره ، قائد الفريق الاول .... وصلي صلي علي النبي صلي !!!

ولما الدنيا اترستأت ، فريق الاشبال كبر وطلع فريق 21 ، قالوا يالا ياعم اعتزل ، حنعمل لك ماتش اعتزال وباي باي !!!
بابا نجيب ، ياحرام كان مصدق ، انه قائد الحركه والثوره ، كان مصدق ، ماكانش شايف الفتل اللي بيتحرك بيها زي عرايس الماريونت ، حرن وقال لا والف لا ، انا قائد الثوره وقائد الحركه ، و.......... ياعم الحاج احنا دافنينه سوا ، روح ، لا مش مروح ، طيب !!!
علي نفسها جنت براقش !!!! ( بصحيح هي براقش دي حصل فيها ايه ؟؟؟ والنبي اللي يعرف يبقي يقول !!! ) !!!

نرجع بقي للبرادعي !!!
الراجل بعد ماشرفنا في المنظمات الدوليه ، وبقي عنده 69 سنه وكان راجع يستريح ويستمتع بمزايا حياته المهنيه المرهقه ، وبعد ماولاده كبروا وخلاص حان وقت الانبساط !!!
حد عفريت معرفش مين ، فجأ قال ايه رايكم ، عايزين رئيس جمهوريه ، ممكن يبقي ابو تريكه ( ايام كاس الامم 2008 لانه كان بيجيب اجوان ) وممكن عمرو موسي ( ماهو برضه مشرفنا في المنظمات الدوليه والعربيه وكمان شعبان عبد الرحيم بيحبه وبيكره اسرائيل) وممكن الدكتور البرادعي !!!

حد قال كده
الدكتور البرادعي ، ماكانش في باله خالص ، ده انا مروح وطالع معاش وحان وقت الراحه !!!
فجأ الدنيا هاصت !!!

الدكتور البرادعي الدكتور البرادعي !!!
انت الامل والمنا ، انت الامل والهنا !!!
ياجدعان ماتصلوا علي النبي ، هو الراجل قال انا عايز ابقي رئيس جمهوريه !!!
هو الراجل قال انا بحب السياسه ولا مهتم بيها !!!
هو الراجل قال والنبي تاخدوني !!!
ولا هو رمي جتتت عليه وخلاص !!!

الراجل ماقالش حاجه خالص !!!!

لكن فجأ بقي مطلوب منه يقول !!!!!!!!!!!
فجأ الصحفيين يقولوا له وايه رايك يادكتور ؟؟؟ والدكتور راجل كباره ومش معقول يقولوا له ايه رايك ويسكت !!! فيرد والرد يجيب رد والرد يفتح موضوع والموضوع يفتح موضوع !!!!
وهو يقول ، والناس تقول ، هو يتكلم في السياسه ، والسياسه دي مليانه عفاريت ناس متربيه علي الرصيف ، لاعمرها شافت منظمات دوليه ولا النمسا واقصي احلامهم يزروا شبرا ، ناس صنعتها الكلام والانتقاد والعض !!!!

وفين مصداقيته البرادعي ده ( كده كده من غير القاب ) وايه علاقته بالسياسه ومن امتي !!!
وباماره ايه يتكلم في السياسه ده مواقفه من امريكا واسرائيل والتفتيش النووي ايه ( ايه ياجدعان ماتصلوا علي النبي وتسيبوا الراجل في حاله ) ، نسيبه ازاي ، ماهو اللي يدب ايده في عشر الدبابير مايرجعش يقول بتقرصوني ليه !!!

ياحول الله ... ياحرام يادكتور برادعي !!!

وهو يقول والناس تقول ، ولسه حتقول وتقول!!!

ودوخيني يالمونه دوخيني !!!
وزحقليني يالمونه زحلقيني !!!
وحسره عليها ياحسره عليها !!!
حسره علينا ياحسره عليها !!!

وهوبااااااااااااااااااااااا
بقي الدكتور البرادعي امل مصر !!!!!!
ماانا قلت من الاول انت الامل والمني !!!

امل مصر ، الدكتور البرادعي اللي راجع من النمسا !! ودي مش شتيمه !!! بقي هو امل مصر !!!
والكلام التخين بقي علي ودنه ( علي راي توفييق الدقن ) البرادعي بيحرج النظام ، لانه بيقول الناس عايزه تغيير !!!
انهي ناس وانهي تغيير !!!!

البرادعي بيحرج المعارضه لانه بيقول انها مفلسه !!! مفلسه ازاي ياجدعان !!! علي فكره انتم المعارضه المفلسه !!! !

فجأ الدكتور البرادعي ، وهو في افضل الاحوال جنرال بلا جنود ، فجأ لقي الجيوش اتصفت له !!!


وانتظروه في المطار !!!
صور ولافتتات وكل محافظات مصر معاك ياعم البرادعي !!!
وشخصيات عامه ، وياريت يتقبض عليها علشان يبقبي النظام خايف من البرادعي !!!
لكن محدش اتقبض عليه ، لان البرادعي مايخوفش حد !!! والحكومه ناصحه مش حتعمل شهدا اونطه !!!
مع ان فيه ناس كانت رايحه نفسها تلبس الكفن وتستشهد وشوفتوا الحكومه المجرمه !!!
محدش اتقبض عليه ، لان الحكومه اتنصحت لاول مره من زماااان
مافيش سبب للدوشه !!!
الدكتور البرادعي الشخصيه المصريه المرموقه اللي واخده قلاده النيل راجع من النمسا رايح كومبوند جرانه!!!
ودي مش شتيمه
من حقه يقعد في كومبوند جرانه ، يستريح بعد تاريخ المهني الطويل وله كل احترامنا !!!
وعادي فيه ناس عاديه برضه بتخش كومبوند جرانه ، حتي البت بنتي ليها اصحاب ساكين في الكومبوند ده عادي برضه!!!
لكن الناس وقفت في المطار تستناه !!!
رجاله وستات وشخصيات عامه ، والف مليون مصور وقناه !!!
ولقاءات لقاءات !!!
وقناه الجزيره " عطشت الجيم " وبصوت فخيم زفت للشعب المصري من مكتبها في القاهره ان الدكتور برادعي وصل القاهره بسلامه الله.......... وحمد الله علي السلامه يادكتور نورت بيتك ومطرحك !!!

وياعم البرادعي انت الامل والمني ، انت الامل والهنا !!!
فجأ بقي بيحرج النظام وبيحرج المعارضه وهو امل مصر ، وهو اللي حيغير قانون الطواريء ويلغيه ( الله طيب مالبركه فيكم انتم ، مالغتوش قانون الطواريء ليه ، ولا هي القرعا تتباهي بشعر بنت اختها ) !!!
وهو اللي حيعمل جبهه وطنيه لانقاذ مصر ( يراجع خبر المصري اليوم النهارده )
وهو اللي راحت الناشطات يزروه علشان يشوفوا دورهم ( في ايه والنبي حد ينورني )
الله ، هو انا مش الناشطات ، محدش عزمني علي الشاي ليه عند الدكتور البرادعي !!!

وفجأ اتلم الشامي علي المغربي والدنيا هاصت ، الجيوش وقفت للجنرال العائد من المهجر ، وقفت له وقالت له انت الامل والمني وشعب مصر امله فيك ( فكرني بيوسف شعبان في مسلسل رأفت الهجان ، مصر امانه في رقبتك يارأفت ) ...
والناس كلها مبتسمه ، قيادات ناصريه ، ديمقراطيه ، ليبراليه ، جامعيه ، شعبيه ، دكاتره ، سياسين ، ناشطات ، صحفيين كلهم مغروسين في طين مصر من زمان وماعرفوش يعملوا حاجه لا يغيروا النظام ، ولا يسقطوا الطواريء ولا اي حاجه ( لان النظام وحش والقيود كتيره ) طب اشمعني بقي البرادعي اللي حيعرف !!!!

فجأ كلهم حيقفوا ورا البرادعي علشان هو اللي حيجمع الناس وراه يعمل بيهم كل حاجه !!!!

وفجأ لازم تنزل الشارع ، ونعمل بيك مؤتمرات شعبيه ، ومظاهرات ، وحنعمل بيك جبهه شعبيه
وانت رئيس الجمهوريه القادم والشعب كله وراك ، وبالروح بالدم نفديك نفديك !!!!

هو فيه حد بيلبس مزيكا ولا حاجه !!!!

هو فيه حد بيتربط له حبال رقيقه تحركه زي عرايس المارينوت ولا حاجه !!!

هو بابا نجيب جه تاني يلعب معانا ولا حاجه !!!!

ياماما انا باخاف من العفاريت موت !!!!

وعلي راي الاغنيه ، ايه اللي بيحصل ده ؟؟؟؟
الفرقاء والاضداد اجتمعوا كلهم علشان بابا البرادعي معاه العصايه السحريه ، يحرج الحكومه والمعارضه ( علي فكره انتم المعارضه) ويغير الواقع والتاريخ والجغرافيا !!! معاه الجني بتاع مصباح علاء الدين ، حيخرجه للفرقاء والاضداد والمتقاتلين فيرفعوا كلهم شعار ( احنا كلنا بنحب بعضنا ) ويلعبوا سوا !!


وعلي الضحكايه علي ، علي راي عمنا هاني شاكر !!!

ولاصوت يعلوا فوق صوت المعركه ، علي راي عمنا جمال عبد الناصر !!!
ولا هو فيه حد غريب هنا في المغاره ؟؟!!!!
عدو ولا حبيب !!!!!!!!!!!!!!!!!!
واللي حينطق ، ويقول البرادعي ايه ، والبرادعي مين ، يبقي ضد الشعب ومع الحكومه ومع الحزب الوطني وبيدافع عن جمال مبارك والتوريث !!!
كل اللي مسموح الايام دي ، اننا نقول براااااااادعي براااادعي هووو هووو ، برااااااااااادعي برااااادي هووو هووو!!!

انا قلت من الاول اني مجنونه .... وقلت ان تفكيري عوج !!!
قلت ولا ماقلتش !!!
زعلانين ليه بقي !!!
انا مجنونه وتفكيري عوج ...

ولكن
الدكتور البرادعي بيتلعب بيه !!!
الدكتور البرادعي عايزين يلبسوه مزيكا !!!
الدكتور البرادعي بيستخدم من ناس غالبا احنا شخصيا اللي مطلوب نأيده مش عارفنينهم كلهم !!!

حيخلوه علي وش القفص هو اللي يتضرب ويتفعص !!!

وبعدين بعد مايتضرب ويتشتم وطبعا حيسخن لانه راجل محترم وكباره ومايصحش حد يتطاول عليه ولا حتي انا بكلماتي قليله الادب دي ، لما حيسخن ، حيستخدموه اكتر واكتر ، وحيبقي هو الزعيم والامل والمني والرئيس القادم !!!
وياحرام يادكتور برادعي !!!!

وتصوروا النهارده كان لو قال لهم مش لاعب ، حيبقي مش شجاع وبيتخلي عن الشعب الغلبان اللي حاطط امله كله عليه !!!

مين العبقري الشيطان اللي عمل الجيم ده وفاهم في النفسيات وعرف يلعب علي كل الخطوط !!!

بالمناسبه مين اللي دفع تمن اليفط اللي اتطبعت طباعه فاخره واتشالت في استقبال البرادعي !!!
ياحرام يادكتور برادعي !!!
فيه مثل شعبي بيقول ( ان كنتم نسيتوا اللي جرا هاتوا الدفاتر تتقرا ) وبابا نجيب زي بابا البرادعي واحمد زي الحاج احمد !!!
وبس بقي ياست انتي راسنا وجعتنا وبطلتي دوشه وبلاش تخريف !!!

ويلا يلا بسرعه لحسن البرادعي طالع في التلفزيون !!!
وانت الامل والمني ، انت الامل والهنا !!!!!!!!!!!

اخر تخاريف واخر كلام عوج !!!!!!!!

" علي فكره انا ماكتبتش عن موضوع الدكتور البرادعي ده مقاله ليه ؟؟؟ لانه ماينفعش يتكتب عنه بشكل غير اللي كتبته !!! وطبعا مافيش جرنان عاقل حيرضي ينشر الكلام التخريف ده !!! " !!!
"والنبي محدش يقولي اصلك متخاذله مابتعمليش حاجه وبتكسري مجاديف الثوار والمناضلين ، لاني ساعتها حارد عليه واقوله علي راي المثل الشعبي ، لاتعايرني ولا اعايرك الهم طايلني وطايلك ، فبلاش دوشه لان دماغي واجعاني وتفكيري عوج والدوشه بتخليه يتعوج زياده" !!!
" ياسلام لو حد ابن حلال يطلع يقولي اه ، هو بيتلعب بيه ، انت مالك زعلانه ليه ، وهو راضي وانا راضي وانت مالك انت ياقاضي ، واللي تغلب به العب به ، ياسلام لو حد ابن حلال يقولي الكلمتين دول ، استريح راحه وادعي له وارجع العب علي الفيس بوك من غير دوشه ، لكن تقولوا لي اصل السياسه والبطوله والزعامه ودوره التاريخي وامل مصر ، تزعلوني وتجيبوا لي حساسيه !!!! "
" طبعا ممكن الدكتور البرادعي يكسب كاس الامم الافريقيه ويجيب الكاس ويبقي رئيس الجمهوريه ، المشكله ، ان اللاعبين مش بتوعه ومش تبعه ومايعرفهوش ، ووقت الجد حيقولوا له روح يابابا وماتجيش تاني ، طبعا فيه حد ابن حلال حيقولي ايه التخريف ده ولا حيبقي رئيس جمهوريه ولا حاجه ، وحد ابن حلال تاني حيقولي ، لا وماله لما يبقي رئيس جمهوريه وبعدين نقوله روح ، عادي !!!
عادي عادي انتم حرين !!!!

ياحرام يادكتور برادعي !!!!!!!!!!!


" علي فكره انا معنتش حاحط صبغه علي شعري تاني ، لان الصبغه بتعمل مشاكل كبيره جدا اهمها كتابه نوت زي دي كده "!!!

هناك 8 تعليقات:

مها العباسى يقول...

لا كدا احنا موضبين الشنط ورايحين حته تانيه
تسلم ايدك وهو فى احسن من الجنان مجانين مجانين بس نعيش

مها جمال يقول...

ايوة بس ايه الجنان فى دة؟
وخليها حنة علىشعرك
احسن وعلى رأى مها عباسى
موضبين الشنط
حتة تانية حتة تالتة خلاص مش فارقة

عمادخلاف يقول...

(أكلم مين لما أحب أخاطب الشعب المصرى ) ظلت هذه الجملة تطاردنى منذ سمعتها من أحد الجنود التتار وهو في بهو الجامع الأزهر في فيلم جهاد وسلامة ولكن للأسف لا تسعفنى الذاكرة حتى أتذكر أسم الفيلم ولكن ما يهمنا هو ما يحدث الأن فى مصر من حراك سياسى هش لا يعتمد على قاعدة صلبة ..ولأننا شعب يهوى النسيان ويتورط فى فعل تصرفات واحدة لا تتغير علينا أن نعود الى الوراء ففى كل مرة عندما يهل علينا عام الأنتخابات يحدث هذا التحرك ويتبارى الجميع فى نقد الحكومة وطبعا الحكومة تأمر كتابها وحاميها بالرد ليسقط الجميع فى مستنقع الأعادة والتكرار ..ويتقمص الجميع دور المنقذ والحامى ويتحولون الى ممثلين رائعين فى مسرحية بايخة معروف نهايتها وتفاصلها المملة والساذجة والتافه فكل منهما يعرف دورة سواء كان فى المعارضة أو الحكومة .وطبعا الناس تضرب كف على كف وأعصابها تتشد ويقولوا خلاص هانت ..والحكومة طبعا تخاف وتترعب لكن الشئ العجيب أن الوضع يبدو كما هو لا الحكومة رحلت والا الرئيس أتغير والا المصريين فعلوا شئ والا الدكتور البرادعى حلمه أتحقق فى الوصول الي كرسى الرئاسة والا وجوه المعارضة أتغيرت ...ويبقى الوضع كما هو ..تحياتى لحضرتك ومزيد من الأبداع والتميز

غير معرف يقول...

براقش سيدة من قبيلة فزارة .. واسمها الكامل : براقش بنت ضُــفيعه أبن الُمكعضـل..
اثناء حرب داحس والغبراء ( بين عبس .. من جهة وذبيان وفزارة .. من جهة أخرى ) كانت براقش تنقل أخبار الفرســان المتسللين في الليل من القبيلتين ( تلعب على الحبلين ) وذات مســاء تسلل فرسان من عبس وفرسان من ذبيـــان ( في نفس الوقت ) وكمنوا قريباً من منزل براقش بعد أن علموا بأمرها ( كل فريق باتجاه منطقته ) .... فخرجت براقش تريد أن تنقل أخباراً لبني عبس وكانت تسلك طريقاً يخفى عن أنظار المتربصين والمرابطين .. وكادت تمر منهم وتنجو .. إلا أنها كانت شديدة الإعجاب بصوتها النغوم .. فغنــّــت فجأةً بصوت مرتفـــع : وفي الحال انهالت عليها السهــام من الجانبين .... وسقطت جثة هامدة .. فطار المثـــل ................ على نفسها جنت براقش

AHMEDACCIO يقول...

والله مع انى سنى صغير بس هقولك فكرتينى بالذى مضى ، وفى شويه تعليقات واقفه فى الحلقوم ولازم اقولها:

هو فى شغل فى البلد

وانا لاقى آكل يا بيه لما اروح انتخب

وانا معايا حق الجرنان عشان اتابع هينتخبوا مين

اللى هينتخبوه هشجعه وبلاش قلبت دماغ

انا مليش فى السياسه ووجع القلب
وربنا يجعل كلامنا خفيف اوووووى عليهم
وهو انا لما اتحرك بالصلاه على النبى حد هيكون ورايا اكيد لا ، وبعدين انت اللى هتعملى نفسك بتفهم والناس دى كلها طروبشات


هو ده الحال يا استاذه
ناس الجهل الغى عقولها اللى هى مش موجوده من اساسه ، والفقر والضنجك اللى ديمآ الناس حاسه بيه لدرجه انهم بياخدوا دورات فى التنميه البشريه، رزق ناس بقى نقول ايه

ده غير الاستخفاف والمحسوبيه
وآآآآآآآآآآآه لو نيلك يا مصر صلصه....مش هتكفى الكوسه اللى فيكى

ولو قولنا انها خطه اسمها ( النظام العالمى الجديد ) يقولك بكره هيبقى احسن

مشكله البلد دى انها بتتكلم كتير (قال يعنى انا مش من البلد)، لا هى مشكله برادعى ولا غيره، المشكله هى اننا ملناش كبير (واحنا نعرف ناس غير دول) وبرده مش مشكله انتخابات (ده النظام اللى احنا منعرفش هو مكانه فين ولا مين اللى بيديروه)

المهم ان فى طبطبه عشان نبقى مبسوطين شويه وبعدين نعلن ..... شويتين ونرجع نطبطب تانى

وكآنسان فى قسم المكتبات والمعلومات أحب اقول معلومه صغيره: اقروء التاريخ اللى انكتب فوق وشوش الناس علامات

هو هو كما تحب لان احنا هنعمل اللى عايزينه برده عشان نحسسك انك صغير ورأيك مش مهم.... وعجبى

ومحدش بقى بيراقب حاجه ده احنا فى عصر حريه الرأيى متخافوش

انا فى مدغشقر اسبوعين كده وراجع السنه بعد الجايه

والمطره نازله ترخ ترخ هقول : ربنا ياخدهم

Amro يقول...

الاستاذة الفاضلة
انا معاكي فى ان البرادعى لم يخطت تماما لما يحدث و لكن حضرتك صورتى الراجل زي مايكون اهبل و برياله و عادي ان يتلم عليه الاول شبيحة السياسة مأخوزين بشعبيته لكن الراجل مش عبيط و الاهم انه نظيف و فعلا ممكن يكون زى نجيب بمعنى انه يقود مرحله انتقالية و يرحل و الكلام ده هو قاله بنفسه و لكنه الاصلح على الساحة حاليا لقيادة مسيرة التغيير فى هذا البلد المريض

اشكرك
Amro Shalabi
No hard feelings

غير معرف يقول...

يبدو ان ده موش تأثير الصبغة يا استاذة ..ده هم كبير اوى اوى وفكر عالى وجامد اوى .. تعرفى انتى روحتى حته ماحدش فكر يروحلها بس والله ميه ميه .. عموما دلوقتى محتاجة تطلعى بطاقة شخصية لإن كل واحد حيعملك هوية .. ايشى رجعية وايشى ثوريه .. وايشى ترللى فى المهلبيه.. وعلى رأى وديع لما يقول لتهامى بيه .. أوستااااذ ... أقولك بالفعل .. أوستاااذه مبروك الكتاب وانشاء الله من نجاح لنجاح .. يجى برادعى يروح برادعى هى بتاعتنا...ما خلاااااااااص.... صدقينى يا استاذه شر البلية ما يضحك .. خرجتينى من حفرة غويطة وبالفعل كنت محتاج هذا " الجنان " عشان الحق نفسى

دودو يقول...

الله ينور عليكى ...ده مش اى كلام ده عين العقل
كده انتى اثبتى نظريتى ان الرجل متدبس ومتورط وخايف يرجع فى كلامه علشان شكله ميبقاش وحش ....بس ده يخلينى اتسأل سؤال مهم جدا
احنا هنفضل لامتى زى الريشه فى مهب الريح بيتلعب بينا ...ويتعمل علينا افلام ونبتلى بابطال وهميين
لحد امتى هنفضل مغيبين.كره حلمك هو حلمنا كانا
نفسى اشوف حد تانى
ممكن يكون وحش
بس المره الجايه يبقى حد احسن
انما حاله التيبس دى محبطه بكل معنى الكلمه.

وعلى ف