03 سبتمبر 2009

الف خساره !!!!!!


الدنيا حظوظ ...... !!!
وحظي الايام دي مع الناس اللي مش مضبوطه !!!!
المره دي باتكلم عن صديقي المكتئب !!! حالته صعبه قوي ياعيني !!!!
غاضب غاضب ينتفض بلا سبب ، حانق علي الحياه ، حاسس غالبا انها اخدت فرصته واعطتها لمحظوظ اخر..
صديقي المكتئب كان رجلا عاديا ، عادي يتخانق ويضحك وياكل ويتناقش في السريع كده .. كلمتي
ن وبسرعه المناقشه تخلص !!!
فجآ صديقي ازداد وزنا بشكل غير اعتيادي ، شال الهم علي راسه ، امتلآ بالمراره والحنق والغضب !!! ربي دقنه اللي ابيضت هي كمان فجآ ، ولما قابلته بعد كذا سنه مااتقابلناش لقيته بقي عصبي قوي طول ماهو قاعد يتحرك يخيلك يعني تحس انك عايزه تضربه وتقوله بطل فط ونطل ، لقيته بيتحرك كتير بيتكلم كتير جدا مش فارق معاه مين سامع ومين مش سامع ، المهم انه بيتكلم ، وطبعا كل كلامه نقد في نقد ، بينتقد اي حاجه وكل حاجه ، فيه فساد فيه انحطط فيه تخلف فيه بلاوي فيه م
صايب ، الاهم انه بينتقد البشر ، ده سلبي ، ده ميت ، ده فاشل ، ده منافق ، ده صايع ، ده كذاب !!!!! كل البشر الا هو زفت وقطران !!! كل البشر الا هو نجحوا في شغلهم لانهم نصابين وحلنجيه وولاد ايه وبيعرفوا ياكلوا الكتف من انهي هبره طريه ، كلهم فسده ايديهم ملوثه ضمائرهم ميته بيدفعوا رشاوي وبياخدوا رشاوي ، نجاحهم ثمره الخطئيه اللي عايشين فيها ، اما الشريف - اللي زيه طبعا - الشريف مالوش حظ مالوش بخت مالوش حاجه خالص !!! طيب وليه الشريف مالوش حظ ومالوش بخت لان البلد زفت وقطران والفساد من ساساها لراسها ولانه شريف ولانه مابيعرفش يتصرف وسط النصابين اللي بيلعبوا بالتلات ورقات ..... وخد من ده كتير قوي ، نغمات غضب في سينفونيه احباط ، بيت شعر مرير في قصيده كلها مرثيات ، لنفسه للوطن للحياه لاي شيء جاد !!! وفجآ انفجر ينتقد كل الناس ، محدش بيعمل حاجه مفيده ، كله خايف ، كله جبان وهاتك ياشتيمه في الناس ، وانا ساكته وعماله اقول الله مااخزيك ياشيطان ، اسكتي يابت ماهي كلها عشر دقايق واللقاء العفوي حيخلص وخلاص ، واعد من واحد لالف وبعدين من الف لميت الف وهو مش راضي يسكت خالص ، ماسك مطواه وعمال يقطع في سيره الناس في ضمائرهم في فسادهم في بلاويهم ... هو ينتقد ويشتم وانا اعد علشان مااردش !!!
طيب ياحبيبي بدام ليك ملاحظات رهيبه كده واحاسيسك زفت خالص وبتنتقد الناس اللي مابيعملوش حاجه ماتعمل انت !!!
وياريتي مانطقت ، اكتئابه طلع علي راس امي ، ومالك بقيت سلبيه كده ومالك مش مهتمه كده علي شويه احكام جاهزه انت مش دريانه بالدنيا انت انفصلت عن الدنيا و...... الارقام اللي اعرفها كلها خلصت وكلامه استفزني وخلاص بقي مابدهاش بسم الله الرحمن الرحيم الدبح حلال !!!! ومالك ياعم داخل فينا زي القطر كده ليه ، انا سلبيه طيب ماتوريني الايجابيه !!!! ماتروح تعمل حاجه خش حزب اكتب مقاله وبعده سكت خالص !!! ايوه .. ايوه .. صرخ في وجهي وهاتك ياخناق ، كآن انا حياته اللي معذباه وملقاش غيري يفش غله فيه ، عايزاني اعمل حاجه ايجابيه ايوه علشان اروح في داهيه في نصيبه واتحبس !!! طيب ياعم بلاش تتحبس خلاص ارحم نفسك وارحمنا وبطل نقد ونواح وعويل ، وكآني ضغطت علي زار الغساله شغلتها علي برنامج " السخن " وفين يوجعني ، خلاص اتخرس احط جزمه في بقي ، حتي الكلام مستكتره علي اتكلم ، ايه يعني اخرس اموت !!! لا ياحبيبي بعد الشر عليك بس هون علي نفسك ، يشعل سيجاره ويزداد غضب ، ده انا مابنامش الليل ، بفكر في الحياه وتبدل احوالها ،، طيب خلاص فكر زي اانت عايزه لكن ليه كل الغضب ده ، نظر له نظرات رهيبه ، غضبان لان مافيش فايده ، ومش حاعمل حاجه لان مافيش فايده ، وحياتي بايظه لان مافيش فايده !!!!!
وبقيت اقول يارب الوقت يعدي وعلي طرف لساني خلاص السلام عليكم !!! باي باي ياعم !!!
وانظر له وانا صامته احسه مريضا عنده اكتئاب رهيب فاتسحب من لساني " انت محتاج حد تتكلم معاه ، حد دكتور يعني " فاشهد اخر الانفجارات "انا كويس اناسليم انا مافياش حاجه ، هي الايجابيه النهارده مرض ، انا ايجابي انا بانامش الليل علشان البلد حالها زفت ، انا باربي بنتي كويس ، انا كويس " طيب ياعم لماانت كويس زعلان ليه !!!!!!
وانتهت المقابله وفضلت انا اللي زعلانه ... لانه صديقي العاقل الذي كان قويا وقهرته الايام !!! صديقي المحبط الذي حلم طويلا وفجآ احس ان احلامه سرقت وان الحياه لم تمنحه ماكان يستحقه ومنحت الاخرين اكثر مما يستحقوه ، احست ان الحياه تواطئت عليه ، فلم يجد الاخرين والحياه يصب جام غضبه عليهم ، وهم يستحقوا فالاخرين حقرا والحياه احقر منهم وهو وحده المحترم الجميل الذي كان يتعين علي الدنيا ان تنتبه لوجوده لكنها عمياء غبيه لم تنتبه له ومنحت الاقل موهبه والاقل ذكاء والاقل مثابره كل شيء ومنحته القليل الذي يستحق اكثر منه و.......... اصابه الاكتئاب المرضي ، لا يعمل ، يآكل كثيرا ، لا ينام متصورا ان هذا بسبب قلقه علي الوطن ، يتخانق مع دبان وشه وطبعا مع دبان وشنا احنا كمان !!!!!!
وغادرت صديقي المكتئب ، وانا حزينه وهو صعبان علي فلقد احسست ان الدنيا الشريره كسرته !!!!!! وياالف خساره !!!!

ليست هناك تعليقات: