19 نوفمبر 2008

لقد مت امام عيني !!!!!!!!!!!!!






لقد مت امام عيني .. محي اسمي من العالم الدافء الذي كنت اتصوره حصنا آمنا اختبيء فيه من شرور العالم فاذا به هو نفسه يقتلني ويلغيني ويمحو اسمي من فوق صفحاته ويحرمني من اصدقائي ويباعد بيني وبينهم ويسرق احاسيسي ولحظاتي الخاصه ويمحو ذكرياتي ويستولي علي رسائلي وهمسات نفسي !!!! لقد مت امام عيني .... في لحظه غادره القيت خارج الكوكب الذي استوطنته بديلا لكوكبنا الموحش واناسه المتوحشين ، القيت خارج الكوكب ولم يلقي خلفي صناديقي ذكرياتي والصور القديمه لامي ولحظات الوهج العائلي التي ااتمنته عليها لم يلقي معي اصدقائي بل بعثرهم واوجعني البحث عنهم وانا لااعرفهم الا في مرآه ذلك الكوكب التي احترقت في لحظه وتركت وجوههم في ذاكرتي ظلالا بلا احباء ، القيت خارج الكوكب ووضعت كنوزي رغما عن ارادتي وعنوه وغصب في صندوق اماناته لا سبيل
لي للاحتفاظ بها ولا استردادها ولا حتي نسخها ولا حتي وداعها ، عاملني بقسوه موجعه كآني ارتكبت الجرم الذي لم اعرف ماهيته وتعرضت للعقاب الاشد الذي لم استوعبه ، من اين ااته هذه القسوه فيمحوني وذكرياتي ومداعبات اصدقائي ورحيق كلماتي وتعقيبات احبائي وتآوهات نفوسهم وهمساتنا السريه ، من اين اتته هذه القسوه فيمحو اسمي وتعريفي بنفسي ومااحب ومااكره ولعبي الصغيره وهدايا عيد الميلاد الماضي وعيديه العيد واختبارات الذكاء واختبارات الشخصيه ولوني الاصفر المشع بدفء الشمس وباريس المدينه التؤام لروحي وحظي امس والشهر الماضي وبصمات اصحابي علي الواحي المعلقه وضحكاتهم ودموعهم وكل اشكال التواصل الانساني المحبب الذي اخترنا جميعه ان نسرقه من مدننا القاهره وكوكبا المهدد بالفناء ونحفظها امانه لديه فاذ به في لحظه ينقلب علينا وينشب انيابه في قلوبنا ويبعثرنا بعيدا كآننا لا نساوي وليس لنا اي قيمه كآننا لعبته الصغيره التي قرر بقدم ديناصوريه ان يدهسنا بها بغير اسي بغير حزن !!!!! لقد مت امام عيني في لحظه موجعه وقفت كالشجره الجافه في الصحراء الساخنه وحيده كئيبه لا يراني سكان الكوكب ولا يشعروا بقدر القسوه والوحشه اللذين احتلا نفسي وبكيتني حزينه لان ماكنت اتصورا مدونا علي لوح الذاكره الابدي اكتشفت انه عبارات علي رمال البحر سرعان ماستلتهما الامواج الهادره فتمحوها وتمحوني !!!! ولم اصدق انني ارتكب الفعل المؤثم طبقا لقوانينهم السريه التي تطبق علي اعناقنا احد من انصال المقصله فلم يكن امامهم اسفين وبمنتهي التحضر والادب الا قطع رقبتي !!! وقد تعجب الاصدقاء من سذاجتي ورهافه حسي ولم يصدقوا قدر حزني وتصوروني مرتعبه من الوحش الجديد الذي هبط علينا من الفضاء ولم يفهموا ابدا انهم يقفوا فوق لسان الوحش وبين اسنانه القاطعه وانه يجهز حفله التهامهم ومضغ ذكرياتهم ومقتنياتهم الشخصيه وانه سريعا ما سيلفظهم من داخل واحته الامنه للعالم الموحش الذي سبق لهم وفروا من قسوته فاذ بهم يلقوا بانفسهم لمن هو اكثر قسوه !!!!! لقد مت امام عيني ومحي اسمي من فوق جدران المعبد كآي اله فرعوني انتهي عصره وولت ايامه فاذا بالاف الشغيله ينهالون بالمعاول فوق الجدران يمحون اي اثر لوجوده ، مت امام عيني واصابتني صدمه الفقد ، فهذا مكاني الخاص زينته بما احبه من لوحات وزهور وشموس ملونه واستآمنته علي اسراري وضحكاتي ومرثياتي وجلست بين ردهاته مع اصدقائي ابوح بمكنون نفسي واصغي لمكنون نفسهم ، مكاني الخاص الذي زينته بمرآه نفسي ابدو فيها كل يوم وكل ثانيه بالشكل والهيئه والزي الذي اختاره اتنقل بين سنوات عمري اختار منها في تلك اللحظه مايناسب شخصيتي فتاره انا رضيعه صغيره وتاره بين احضاني ابي مرتاعه وتاره بجوار امي امنه وفي لحظه احجب وجهي واسود خلفيته وفي لحظه اخري اسرق البحر الازرق وازين به مكاني واشغل صوت امواجه موسيقاي الخاصه تدوي بين ارجاء المكان الامان الذي احببته فاذا بي استيقظ في لحظه من حلم الرحيل الجميل استيقظ ومكاني داهمته الاقدام الغليظه تكسر كل كنوزي التي احببتها وبحري المدوي اخرسه الصمت المطبق فوق انقاض واطلال المكان الذي سرق بكل مقتنياته مني في لحظه !!!!!! تجربه قاسيه صعبه ولم تكن لعبه ولم تكن هزل ولم تكن تافهه ، تجربه قاسيه صعبه موجعه جدا لانها كشفت لي ان المدينه الموحشه التي اسكنها والكوكب الموحشه الذي اعيش فوق سطحه هما المكان الحقيقي الوحيد الذي يمكني ان الجآ اليه حين يبطش بي الاصدقاء المتحضرين حين يظنون اني خالفت عامده متعمده قواعد قانونهم الامر وانني استحق الموت تجميدا وحرمانا ومحوا!!!!!!! وياردهه الفرحه التي زينتها بضحكاتي لست انا التي اغلقت شبابيك ولست انا التي اطفئت انوارك ولست انا التي قتلت زهورك ولست انا التي لطخت جدرانك بالاسود الحزين لكني انا وانتي تعرضنا لمحنه قاسيه وحين افرجوا عنك ونادوني ، عدت انا بغير بهجه وعدت انت بغير مذاقك الخاصه جدا وتآلقك المضوي !!!! لست انا من ايقظني بعد الموت هزيله النفس ولست انا من حرمك من بهجتي لكنه قساه القلوب الذين لا اعرفهم !!!!!!! في يوم ١٧ نوفمبر ٢٠٠٨ الغي الحساب الخاص بي علي " الفيس بوك " وفي يوم ١٩ نوفمبر ٢٠٠٨ اعادوه لي بعد تظلمات كثيره !!!! لكني لم اعود له بحق !!!!

هناك 3 تعليقات:

مــها العباسى يقول...

اميرة كلامك وجعنى
كلامك بجد يتحس
بس هاترجعيله بنفس الروح لانك انتى اللى عملتى عالمك الخاص نسجتيه باناملك وطرزتيه بكل الوان الحب
وزينتى جدرانه بورود خاصه جدا
العالم الذى يطلق عليه افتراضى هو واقع لاننا من اخترناه
انا لم اختار اخى او اختى فى الواقع ولكنى اخترتهم هناك
هذا العالم استطاع ان يبنى روابط اقوى بين البشر
روابط تدوم لسنوات وسنوات
لانها روابط اختياريه وليست قيود اجباريه
روابط باختيار الطرفين وكامل ارادتهم وسعيهم الدائم للاستمرار والتواصل والبقاء
لا يوجد مجاملات او واجبت او اى قيود على المشاعر والاحاسيس
احتفل معك بافراحك
لانى فعلا اشعر بالفرح من اجلك ولان قلبى يرقص طربا
ابكى معكى واواسيك وارتدى معك السواد ليس مجامله او لاداء الواجب ولكن لانى حزنك يالمنى والمك يوجعنى
عندما نغيب ليوم واحد تنهال التليفونات للسؤال ويمتلئ الان بوكس بالمسدجات المتلهفه التى تريد الاطمئنان لاننا اعتدنا ان نرى بعض طوال اليوم تقريبا فى الواقع من النادر ان فتقد غيابك احد وتجدى العذر جاهز الحياه تلاهى- ولكنها هنا ليست تلاهى انها الحياه كما يجب ان تكون
لا احتاج لادوات مكياجى للقائك لا احتاج لتلك الملابس الانيقه
ولكنها تكون جلسه حميمه دافئه امام مدفئه نشعلها فى الشتاء او اكواب مثلجه فى الصيف

اميرة بهي الدين يقول...

نشرت هذه الرساله علي الفيس بوك - فجآئتني التعليقات الاتيه ...

19 commentsUpdated on Tuesday

Eslam Gamal wrote
at 4:45am yesterday
مبرووووووووووووووووووووووووك يا مرمر
الحمد لله
المهم بقى تحاولى تحفظى كل حاجه مهمة عندك ف مكان تانى
بعدما اصبح الفيس بوك الاقل امنا على مدخراتنا و ذكرياتنا ونوتاتنا و فوتوهاتنا و اكونتاتنا و اتنا اتنا اتنا
هههههههههههههههههههههههههه

الف مبروك يا جميل
Report - Delete

Maha Abbasi wrote
at 6:01am yesterday
عيد ميلادى شكله طلع وشه حلو وانا مش واخة بالى
الف مبروك
بس كان لازم دة يحصل انتى شخصيه عامه وبروفايلك مليان حاجات مهمه وقيمه ومقالات
وبعدين انتى دايما وسطنا اميرة جميله
وبعدين والنبى ابعدى عنه خالص واكتبى من التانين
والف مبروك وكفايه فرحتك دى بالدنيا عندنا
طبعا دانتى اميرة عبدالله مش اى حد
Report - Delete

Maha Abbasi wrote
at 8:03am yesterday
اميرة كلامك وجعنى
كلامك بجد يتحس
بس هاترجعيله بنفس الروح لانك انتى اللى عملتى عالمك الخاص نسجتيه باناملك وطرزتيه بكل الوان الحب
وزينتى جدرانه بورود خاصه جدا
العالم الذى يطلق عليه افتراضى هو واقع لاننا من اخترناه
انا لم اختار اخى او اختى فى الواقع ولكنى اخترتهم هنا
هذا العالم استطاع ان يبنى روابط اقوى بين البشر
روابط تدوم لسنوات وسنوات
لانها روابط اختياريه وليست قيود اجباريه
روابط باختيار الطرفين وكامل ارادتهم وسعيهم الدائم للاستمرار والتواصل والبقاء
لا يوجد مجاملات او واجبت او اى قيود على المشاعر والاحاسيس
احتفل معك بافراحك
لانى فعلا اشعر بالفرح من اجلك ولان قلبى يرقص طربا
ابكى معكى واواسيك وارتدى معك السواد ليس مجامله او لاداء الواجب ولكن لانى حزنك يالمنى والمك يوجعنى
عندما نغيب ليوم واحد تنهال التليفونات للسؤال ويمتلئ الان بوكس بالمسدجات المتلهفه التى تريد الاطمئنان لاننا اعتدنا ان نرى بعض طوال اليوم تقريبا فى الواقع من النادر ان فتقد غيابك احد وتجدى العذر جاهز الحياه تلاهى- ولكنها هنا ليست تلاهى انها الحياه كما يجب ان تكون
لا احتاج لادوات مكياجى للقائك لا احتاج لتلك الملابس الانيقه
ولكنها تكون جلسه حميمه دافئه امام مدفئه نشعلها فى الشتاء او اكواب مثلجه فى الصيف
Report - Delete

Noha Essmat wrote
at 9:57am yesterday
كتبت التعليق وجيت أبعته الفيسبوك الدنئ قال لى ده طويل اوى قصريه وحاولى تانى وراح ماسحه بمنتهى البرود

مش هقول حاجة خلاص
Report - Delete

Kholoud ElSayed wrote
at 10:17am yesterday
قد ايه كلامك موجع بجد
حتى العالم الذى فررنا اليه يرفضنا
ويمحونا بذكرياتنا واصدقائنا فى غمضة عين
ولكن نحن الذى صنعنا مكاننا فى هذا العالم
وبنيناه وبنينا جدرانه من ذكرياتنا وزيناه بورودنا واحلامنا
اذا نحن قادرون على أن نصنع لنا مكانا جديدا
ورغما عنهم
كلنا هنا علشانك يا ست الكل ببروفايل من غير بروفايل احنا معاكى
المكان الذى صنعتيه ولن يقدر مخلوق أن يمحوه هو مكانك فى قلوبنا
ولا يهمك
ماتخليش ولاد التيت دول يوجعوكى
بنحبك
Report - Delete

Jihan Fahmy wrote
at 10:25am yesterday
الحقيقه يا خلود انتي قولتي كل الكلام تقريبا الي عايزه اقوله لاميره
وصدقيني يا اميره انتي جزء كبير اوي واساسي من سعادتنا في هذا العالم الافتراضي
الي صنعناه بايدينا ومش ممكن ابدا نخلي اي حاجه تضيع فرحتنا وسعادتنا دي ببعض
مهما حصل
بنحبك اوي
ومبروك على عودة البروفايل
Report - Delete

Mona Abolnaga wrote
at 10:33am yesterday
مبروك وشى حلو عليكى هآجى لك المكتب كتير
Report - Delete

Noha Essmat wrote
at 12:09pm yesterday
عارفة الاحساس ده جدا يا أميرة .. جربته قبل كده
مع الفارق ان انا كانت حالة انتحار مش اغتيال
قررت فى لحظة انى أمسح بروفيلى بيدى لا بيد الفيسبوك وأخرج تماما من هذا العالم... لحظة أقل حاجة تتوصف بيها انها لحظة يأس وضلمة
حسيت ان العالم ده مظلم جدا ومش عارفة أميز فيه بين الصدق والكذب
بس الحمد لله رجعت تانى بسبب وجودك ووجود أصدقاء قلوبهم شبه قلبك... بالاضافة للسبب الرئيسى وهو انى أعيل واحدة فى مصر وأجدع حد يرجع فى كلامه:)ههههههههههههههههههههههه
بس اللى بيبقى احساس زى الزفت بجد هو لما أفقد صديق بسبب قفل بروفيله..... وفجأة الاقى تاريخى معاه بقى بلا معنى .... حواراتى معاه على أى وول أو بورد زى ماكون بكلم الهوا... زى احمد حلمى كده فى اسف على الازعاج
توبيكاته ممسوحه... اسمه مابقاش موجود فى قايمة اصدقائى ... لو بنلعب فى فريندز فور سيل وحاطة فلوسى فيه بتضيع وبيتى يتخرب:)لوووووووووووووول
Report - Delete

Noha Essmat wrote
at 12:12pm yesterday
مش بيتبقى لى منه غير كلام الانبوكس
ولو انى كل مافتح واشوفه بتبقى حاجة موجعة جدا
الاسم مكتوب الخط الاسود الكئيب
الصورة ممحية
المسج مقفولة وماينفعش يترد عليها زة مايكون الفيسبوك بيقوللى معلش خلاص ماينفعش تكلميه تانى
وبتبقى مسدودة كده بسخافة زى مايكون بتقولى طريقك مسدود مسدود مسدود ياولدى
بس برضه انا حاسة ان احساس الفاقد اهون ألف مرة من احساس المفقود
الفاقد بيتبقى له اى حاجة من ريحة المفقود
مسج فى انبوكس
صورة .. او حتى تعليق على صورة ولا انشالله ستيتس
لكن المفقود بيبقى لاشئ معه
Report - Delete

Noha Essmat wrote
at 12:21pm yesterday
الكومنتات اللى فاتت دى حاسة انى كتبتها وانا مش عارفة انا مين انا فين انا ليه ماخلااااص
لوووووووووووووووووووووووووول

احم احم
اه انا فى النوت بتاعة مرمر

مبروك يامرمر على عودة البروفيل مرة اخرى للحياة الفيسبوكية
انا كان عندى أمل انه راجع
لعل وعسى بتجيب نتيجة احيان كتير :)هههههههههههههه
Report - Delete

Sahar El Gaara wrote
at 2:08pm yesterday
طبعا مبروك .. بس خللى بالك الفيس بوك عملنا هسس فى دماغنا، بالمناسبة معرفش يعنى إيه هسس .. بس حاجة كده شبه أنه أحنا إتجوزنا الفيس بوك
Report - Delete

Noha Essmat wrote
at 2:53pm yesterday
إسمه هسهس ياسحر مش هسس:)

وبالمناسبة بقى احنا اللى اتعملنا للهسهس فى دماغه مش الهسهس هو اللى اتعمل لنا فى دماغنا:)هههههههههههههههههههه
Report - Delete

Gehan Ahmed wrote
at 6:51pm yesterday
والله بجد وصفتى احساسى لما اتقفل حسابى اول مرة كنت بمر بحالة غريبة جدا مش علشان البروفايل راح واتقفل لا علشان فقدت اشياء غالية عندى جدا وناس بحبها الخ الخ وبجد انا حاسة بيكى لانها حصلت فيا قبل ما تحصل بيكى بس انتى كتبتى وصورتى حالة من الشجن والحزن والسعادة وكل شى مع بعض بدقة ومصداقية جميلة اوى اوى يا مرمر وحشتينا ويارب ما تتكرر تانى بس انا اتعودت ان كل شى جميل مش بيستمر فى حياة الانسان علشان كدة دايما اى حاجة ينفع انى اوجد ليها بديل وبكون بحبها اوى بوجد ليها البديل ما عدا الناس اللى بحبهم اوى وبيحبونى دول ملهمش بديل ابدا فى حياتى
Report - Delete

Manal Hussein El Shalakany wrote
at 7:02pm yesterday
اميرة مبروك رجوع الحال على ما هو كان عليه
بس انا شايفة ان المهم ان كلنا نكون مع بعض مش مهم على الفيس بوك هو عرفنا على بعض و احنا اللى علينا نتواصل
Report - Delete

Dr.Hanan Farouk wrote
at 7:51pm yesterday
أميرة
بالقطع أنت أرق مماتخيلت(أعرف من البداية أنك رقيقة لكن ليس لهذه الدرجة) ربما كنت أراك ساخرة ضاحكة حتى فى أصعب الأوقات..لكن صعوبة الصدمة عليك جسدت لى حساسيتك المفرطة..
حبيبتى
على النت نحن أشخاص بلا تاريخ..هذا هو الدرس الذي وعيته منذ أن تعلمت الجلوس على هذا الجهاز..ليس معنى هذا أننا لسنا من الأهمية بمكان عند من أحببناهم وعرفناهم فوق أرضه الزجاجية..لكن إن غادرنا المكان يمحونا الزمن المتسارع..إن ابتعدنا يحل محلنا عشرات غيرنا على هذا الورق الوهمي الذي لايعرف الوفاء..الحمد لله أن القلوب لم تخلق من نفس الورق الخيالي وإلا لماتت الثقة فى كل شيء..
لا أعرف ماالذى كتبته لكنه شجن اللحظة حين قرأت كلماتك فمنذ زمن أدري أننى لو ابتعدت عن تلك الأرض لما تذكرتنى مهما أعطيتها منى..
محبتي
Report - Delete

Noha Essmat wrote
at 8:00pm yesterday
معلش يادكتورة حنان اسمحيلى
انتى غلطانة
لو كنتى قريتى تعليقى كنتى عرفتى ان المبتعد عمره مابيتنسى أبدا لو كان فعلا حد سايب علامة فى القلوب
وأكيد أكيد انتى من الناس اللى بتترك أثر فى قلب اى حد يقرالها ولو كلمة واحدة:)
Report - Delete

Rabab El-Shamy wrote
at 8:41pm yesterday
انا بقى خدت الكاس فى قفل البروفيلات
وفعلا اول مره اتقفلى بروفيل كان عندى نفس الاحساس اللى عند مرمر بس متفتحش تانى ومن ساعتها وانا اتقفلى اربعه لحد دلوقتى ولسه
بس خلاص فقدت الاحساس بان الببروفيل ده بيتى التانى اللى كنت بهتم احط فيه كل ماهو جدديد وصور خلاص بروفيلى دلوقتى بقى صفحه فضيه ووسيله فقد للتواتصل مع الناس اللى بحبهم
مبروك يامرمر انت حد جميل ويستاهل كل خير
Report - Delete

Mohammad Mahmoud (MSA University) wrote
at 9:28pm yesterday
يعني ايه لم اعود له بحق؟؟
Report - Delete

Mona Sweilm wrote
at 11:16pm yesterday
انا الحمدلله محصليش حاجة بس مش عارفة لو لقدر الله حصلى كدة حعمل ايه بس يا مرمر و انا عايزة اقولك كلنا معاك يا ريس و عمرنا ما حنسيبك وراكى وراكى فى اى بروفيل جديد ده احنا لما بنصدق نلاقى الناس اللى كويسة اللى زيك يا مرمر بس فعلا اجدتى التعبير عن احساسك فى اللى حصلك بس ارجعيله عشان انا بحب بروفيلك القديم
Report - Delete
Post a Reply

جيهان احمد يقول...

اميرة انت بكلماتك التى اوجعت القلب وحعلته يسبح فى ذكريات ارتبطت بسطورك التى لا محال الهرب منها
فطرقت باب السطر الاول ووجت هناك ابواب اخرى فى انتظارى حتى وصلت الى السطر الاخير ووجدت الدموع تنسال من العيون وشعرت برجفة ورعشة ليست من بردوة الجو وانما من حلاوة الشعور الذى انتابنى وانا أقرأ سطورك الاكثر من رائعه يا صديقتى الرائعه

دمتى مبدعه مفكرة
ودائما نجد من يجعلنا نرغب فى الحياة من اجله وانتى من هؤلاء

سلمت الايادى يا اميرة

جيهان احمد